onsdag 15 februari 2012

Svenska som modersmål utomlands: Ny Facebookgrupp

Jag har startat en ny grupp på Facebook som heter "Svenska som modersmål utomlands". Den är öppen för alla intresserade, och har under sitt första dygn redan fått ca 70 medlemmar.

Manipulerat foto av Thor som visar honom som
40-åring. Gjort på Science World i Vancouver.
Idén är att öppna upp för debatt och diskussion om svårigheterna att lära sina barn svenska när man bor utomlands. Genom att dela med sig av sina egna erfarenheter och problem kan man sprida kunskap och kanske få feedback på det som inte fungerar.

Vi har redan haft en matnyttig debatt. Det som är speciellt kul är att föräldrar med äldre barn eller unga vuxna säger sitt. Deras historier med facit i hand får mig att undra hur framtiden kommer att påverka mina barns språk?

Jag undrar vad jag kommer att säga i framtiden om Thor och Wilde?

5 kommentarer:

  1. Hej!
    Försökt hitta gruppen på Facebook, men får ingen träff när jag söker på Svenska som modersmål utomlands. Kan du lägga ut en direktlänk?
    Mvh,
    Elisabeth (Bryssel)

    SvaraRadera
  2. Hej Elisabeth!
    Här kommer länken, http://www.facebook.com/groups/svenskasommodersmal/

    Lena

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Har försökt med ovanstående länk, men även det funkar inte ��

    SvaraRadera
  4. Hmmm, jag testar en annan variant. Kopiera och klistra in för säkerhets skull. Mejla till mig på lnormen at shaw.ca annars så fixar vi det.

    http://www.facebook.com/groups/svenskasommodersmal/#!/groups/svenskasommodersmal/

    SvaraRadera