fredag 13 januari 2012

Rättstavning med Wordfeud

Som någon föreslog igår laddade jag ner appen "Wordfeud". Wordfeud är en elektronisk version av Alfapet. Spelet har laddats ner av 700 000 användare i Sverige. Det har vissa kritiker som menar att ordlistan som används i spelet är för liberal. Enligt Computer Sweden säger spelets utvecklare Håkon Bertheussen att orden som godkänns elektroniskt efter att man lagt dem baseras på Den stora svenska ordlistan. Man kan spela med liberal eller strikt ordlista. Jag spelar strikt och med SAOB på nätet som enda hjälpmedel.

Thor satt tätt brevid mig vid frukostbordet i morse (jo, det är svårt att lägga från sig), balanserande på sin kökstol för att flytta brickorna med sitt lilla pekfinger på min iPhone. Jag har letat efter något som jag kan få honom att börja stava svenska ord med. Wordfeud verkar vara något som kan användas av barn också. När jag sade att han kanske kunde spela med sin kusin Hugo i Sverige så lyste han upp.

Jag är för alla elektroniska leksaker. Växte upp i ett hem med två lärarföräldrar som hade en positiv inställning till ny teknik och detta överför jag nu på mina egna barn. T & W får till och med spela "Angry Birds". Men vi särskiljer på pedagogiska spel och "dumspel" som jag kallar dem och har tidsrestriktioner för samtliga. Barnen har redan insett att vissa spel och appar lär man sig av, andra stör ens hjärna. Som "Angry Birds" som ger dem en slags märklig, nervös energi med märkligt beteende efteråt. Därför får de bara spela det i mycket små portitioner.

Wordfeud blir man inte nervös av. Däremot fixerad kan jag känna. Bra eller dåligt? Jag tror att vuxna behöver leka också.

1 kommentar:

  1. Hej:) HOppas allting är bra med er! Tänkte bara påminna dig om de där lärande spelen jag pratade om som man kunde ladda ner från cdon.com tror jag men också köpa som fanns från typ 3 år upp till fjärde klass tror jag. Lek & Lär heter det http://cdon.se/spel/lek_%26_l%c3%a4r_-_f%c3%b6rskolan_(3-5_%c3%a5r)-322496 & http://cdon.se/spel/lek_%26_l%c3%a4r_-_skolstart_(5-7_%c3%a5r)-322505 finns också kalle kunskap http://cdon.se/spel/kalle_kunskap%3a_f%c3%b6rskolan_(3-5_%c3%a5r)-391623 i massor med olika klasser och nivåer.. hoppas det kan hjälpa:)
    Hälsa alla
    Kramar
    Bistin

    SvaraRadera