onsdag 25 januari 2012

Nu har jag gjort slut med IKEA

So long, IKEA!

Jag har gjort slut med IKEA. I alla fall känns det så. Efter att ha varit företagets trogna, kärleksfulla partner genom alla år som utlandssvensk, har IKEA nu svikit mig genom sitt själviska beslut att sluta föra erkända svenska kvalitetsmärken av livsmedel. Jag gör härmed slut och slutar försörja honom företaget. I alla fall tar vi en paus från varandra. Som sann optimist hoppas jag dock på att IKEA tar sitt förnuft tillfånga och inser vilken trofast flickvän jag är... förlåt, kund menar jag.

Under de sista tio åren har IKEA varit min destination minst en gång i månaden. Detta gyllene exempel på svensk uppfinningsrikedom och organisationsförmåga har inte bara servat mig och min familj med snygga, innovativa möbler och förvaringslösningar, utan även - och kanske speciellt - med svenska livsmedel. När mina förråd av Kalles Kaviar, Ahlgrens bilar och Leksands knäckebröd har börjat sina har frustrationen växt och jag har vetat att stunden är kommen för ännu ett kärleksmöte.... eller nej, vad skriver jag? Shoppingrunda menar jag naturligtvis.

Längst in i hjärtat vet jag att det inte är mitt fel. Jag har verkligen gjort ALLT för att vår relation skulle fungera. Under varje matexpedition har jag spenderat hundratals dollar på andra produkter inne på varuhuset.  Som hängiven Sverige-ambassadör av amatörslaget har jag spridit kunskap om svenska produkter i Kanada. Detta genom att ge bort otaliga IKEA-inhandlade Dajmpåsar och Annas Pepparkakor på middagar och kalas, med hopp om att mina kanadensiska vänner ska vallfärda till närmaste IKEAdome. På barnens pannkakor har jag smetat decilitervis med blåbärssylt istället för den rekommenderade matskeden. Som SWEA-ordförande har jag hjälpt till att arrangera folkdräktsklädda volontärer som delar ut smakbitar på IKEA i Richmond och Coquitlam. Ett år stekte jag hundratals av IKEAs donerade köttbullar på den årliga festivalen Eurofest för att sprida svensk matglädje. Många gånger när hemlängtan till Sverige har blivit för stark har jag tagit bilen ut till Richmond för att avnjuta köttbullstallriken på IKEA-restaurangen med mina barn.

Om IKEA inte fattar vilket kap jag är som passionerad partner och volontär marknadsförare, så är det deras förlust.

Som vid alla uppbrott undrar jag vad som kommer ske med barnen? Vem ska ta hand om dem nu, när jag inte längre kommer att åka till IKEA för att släppa dem i lekrummets bollhav eller bland diverse PS-designade möbler på barnavdelningen, där hälften verkar ha hittat hem till oss till slut på något mystiskt sätt. Jag vet inte hur jag ska berätta för dem att det nu är slut med båda. Kommer de att bli traumatiserade av sin mammas uppbrott? Kommer deras små ansikten lysa av förtvivlan när jag avslöjar att det nu är Pottery Barn Kids som gäller?

Och nu det absolut största orosmomentet. Hur kommer detta att påverka min svenska midsommar och jul som alltid firas utomlands? Inga produkter från ABBA kommer att pryda mitt bord eller smaksätta mitt smörgåsbord. Jag måste nog åka hem till Sverige tidigare i sommar så att jag kan gå på ICA. Vad trodde han egentligen, Kamprad? Att jag skulle ersätta mitt svenska kulturarv med lågkostnadsalternativ i fula färger? No way, José! Som matälskare av den mest passionerade sorten vill jag veta vad det smakar innan jag köper något.

Nu måste jag definitivt börja dejta andra. Som t.ex. Butik Hemlängtan, en nätbutik som fortfarande inser det känslomässiga behovet hos oss utlandssvenskar av kända varumärken som vi associerar med vårt tidigare liv i Sverige. Fast kanske IKEA saknar mig när jag är borta? Jag är inte långsint. Jag har ett stort förlåtande hjärta för den man jag älskar..... Nu slant fingertopparna på tangenterna igen. Det företag jag håller av, menar jag.

Ha det bra IKEA, men min kärlek får Du inte längre. Inte mina pengar heller. Trots att du nu säger att du ska ta in vissa svenska varumärken tillfälligt tills du helt kan ersätta dem med bleka kopior. Jag vill att du återinför och behåller gamla älskade matprodukter med magiska namn som Delicato, Felix, Kavli, Önos och Mmmmarabou som alla förgyllde min uppväxt. Och därmed basta! ....... Fast nu sväljer jag stoltheten och viskar att jag kommer att sakna dig....

Håller du med om att IKEAs beslut att sluta med svenska varumärken är ett stort misstag? Om du inte orkar svara med en hel kommentar, använd rutorna nedan och kryssa i för att delge din åsikt.

7 kommentarer:

  1. Du har sa ratt min van! Satansjaklaskitfaaaan, sager jag bara! Nu ar det Jolly foods som far mina svenska matbehovs pengar. Men Ikea furniture.... kan jag inte slappa annu!

    SvaraRadera
  2. Underbart och underhållande skrivet!
    Det här borde ut som krönika i lämpligt medium. Fler behöver läsa detta, inte minst Ingvar själv.
    Du har inte funderat på att skicka detta som öppet brev till honom, via diverse tidningar?

    SvaraRadera
  3. Tack för en underhållande artikel och att du nämnde vår webshop Butik Hemlängtan :)

    Vi hoppas få en dejt vad det lider!

    Hojta till om det är något speciellt du saknar i shopen.

    SvaraRadera
  4. Bra skrivet. Hoppas även en IKEA rep läser detta.

    Butik Hemlängtan får det bli i framtiden som ger jättefin service.

    SvaraRadera
  5. Hahahaaa!!!!
    Å jag som provsmakade en ny IKEA-choklad idag med blåbär och lingon och krokant och tyckte den var jättegod!! Tycker det är såå spännande med de nya smakerna som kommer ut nu pö om pö, men...jag har FULLSTÄNDIG förståelse för dina ömma känslor för IKEA som försett dig med Sverige i lyxförpackning under dina år som utlandssvensk. Jag ska skicka blogglänken till en bekant på IKEA food och göra mitt yttersta för att få dem förstå vilket svek de har gjort mot alla svenskar
    i förskingringen världen över! Fast du måste kolla in lampsortimentet då och då....;-)

    SvaraRadera
  6. Tack Ria! Som en av IKEAs ledande produktutvecklare associerar du kanske lite annorlunda än vad vi utomlands gör? Speciellt eftersom du har tillgång till ett alternativt utbud med klassiska varumärken i lilla Älmhult. Fast är Kalles verkligen en lyxprodukt (den produkt som vi i särklass saknar mest tillsammans med Ahlgrens bilar)? Naturligtvis kikar jag fortfarande på dina lampprojekt då och då. Jag älskar ju IKEA-lampor och har många hemma. Men de kommer inte bli inköpta spontant på IKEA längre eftersom jag sällan åker dit. Har faktiskt inte varit där sedan i juni och blev då så besviken att jag skickade min man Ritchie istället. Sex månader senare vägrar till och med han åka eftersom utbudet är så magert och trist.

    SvaraRadera
  7. Hej,
    Jag vill bara lamna for dig att det finns tillgangligt Morfars brannvinsost till salu pa Ikea varuhuset i Qoquitlam. Det kostar sex dollar for tva packer bara.
    Dessutom finns det mojlighet att kopa svenska livsmedel pa Jolly Foods i Nord Vancouver.

    Lycka till!
    Mvh
    S. Lindahl

    SvaraRadera