tisdag 18 december 2012

Restaurangtips: Tableau i Vancouver

I morse läste jag i Sofia Solfors blogg Cirkus Solfors att hon tänkte på Paris. Som boende utanför Genève har hon lite närmare än jag. För att vara lite exakt är det ca 41 mil från Genève till Paris medan det är ca 800 mil från Vancouver dit.

Istället för att åka till Paris gick jag på Tableau Bistro nere i stan. Kanske inte helt lika mysigt som att åka till kärlekens huvudstad, men ett bra substitut.

Chef Marc-André Choquette har skapat en moderniserad version av den typiskt franska bistromenyn. Min lunch bestod idag av laxtartar krönt av en gula från ett vaktelägg. Huvudrätten var såterad tonfiskfilé på en bädd av risotto med citronsmak. Dekadenta jag tog ett glas torr, men fruktig Muscadet till detta (Domaine de la Louvetrie 2009). Mums.

För den som vill äta gott och i en tjusig, lite NY liknande miljö är detta ett trevligt alternativ. Definitivt lite dyrare än de billiga franska restauranger som finns i östra Vancouver, men också med mer ambition i köket och bland serveringspersonalen. De sistnämnda kunde man signalera till med ett höjt ögonbryn. En blinkning och vips så stod där en servitör brevid bordet. Jag tänker definitivt gå tillbaka.

Kostnad: Förrätt, varmrätt, ett glas vin och dricks, ca $60.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar