måndag 17 december 2012

Bästaste julglöggen för utlandssvensken

I december börjar lusten efter Blossa eller Saturnus sätta in. Det enda man kan få tag på här är dock IKEAs saftglögg som man kan spetsa med alkohol. Inte helt samma sak, skriver finsmakaren och presenterar istället här ett mycket inexakt recept med vag information om mängder. Poängen är att du kan sätta ihop din egen glögg baserat på dina egna smakpreferenser.

Du behöver följande:

  • Fyra flaskor vin av mustig karaktär. Budgettips är Yellow Tail som med sin shirazdrivna stil passar bra med mycket fruktighet och ektoner. 
  • Absolut, ca 60 cl
  • 5-6 kanelstänger
  • Kryddnejlikor, ca 1 msk
  • Kardemummakärnor, , ca 1 msk
  • Strimlad, skalad färsk ingefära, ca 1-2 msk
  • Strimlat skal av 1/4 färsk apelsinen
  • ca 10 dl socker
  • 3-4 dl vatten

Kryddorna ska sättas minst en vecka i förväg, men kan med fördel sparas från år till år. Det tar minst 3 dagar för alkoholen att extrahera kanelkryddorna. Jag gör i ordning en stor flaska med glöggkryddsvodka som står från år till år. Ibland fyller jag på med vodka, ibland med kryddor. Om det är något som du inte gillar i listan ovan, skippa det. Du designar smaken efter vad du gillar. Jag föredrar själv Saturnusglöggen i Sverige eftersom jag tycker att den har mest intensiv kanelsmak. Därför har också detta recept mycket kanel.

Ta flaskan med vodka och häll av en liten mängd så att du får plats med kryddorna och apelsinskalen. Sätt till alla torra kryddor först. Använd en tratt så minskar du spill och städning. Skär ingefäran och apelsinskalen fint och tryck ner genom flasköppningen. Jag brukar ta ut de sistnämnda efter ca en vecka men lämnar de torra kryddorna i. Du kan sila ut allt och till och med sätta till nya torra kryddor efter en vecka för att göra kryddsmaken ännu mer intensiv. Ställ mörkt i rumstemperatur tills du ska använda ditt egenskapade glöggelixir.

Förbered ditt glöggmakande med att göra sockerlag. Ta sockret och täck med vattnet. Smält allt på medelstark värme. Värm vinet i en gryta brevid. Tillsätt ditt glöggelixir och sockerlag efter smak. Jag tar säkert halva flaskan vodka, och nästan all sockerlag. Smaktröskeln för sötma varierar mycket. För oss som bor i Nordamerika är den mycket högre och det kan vara att du vill tillsätta mer. Eller mindre, som sagt. Pröva dig fram med en matsked i högsta hugg.

Häll upp på vinflaskorna och sätt tillbaka korken. Ställ mörkt. Förra året  drack jag en flaska som jag hade gjort på en portugisiskt vin som var ca 15 år när jag gjorde glöggen. Glöggen smakade fortfarande toppen, trots att den stått i mitt skafferi i stugan i åtta år. Mängden socker och alkohol gör att inget skumt växer i den.

Efter 13 år utomlands saknar jag mycket. Men glögg är inte längre med på den listan.

Har du ett jultips i receptväg? Du får gärna dela med dig här.




3 kommentarer:

  1. Här är vårt glöggrecept. Enda problemet är att få svagdricka hit till Kanada. Om någon vet vad man kan ersätta svagdricka med så är jag idel öra.
    (receptet kommer från http://hem.passagen.se/cajsawargskokbok/gloegg.htm)

    TVÅ DAGARS GLÖGG (GPs helgbilaga) - ca 5 liter kanongod glögg
    5 liter god svagdricka
    2,5 kg strösocker
    250 gram russin
    5 medelstora skalade och skivade potatisar
    1 paket jäst
    1 rejäl kanelstång (eller två!)
    1 bit ingefära (ca 5 cm) skalas och skivas
    1 paket hela kardemummakärnor
    1 paket hela kryddnejlikor

    Blanda ihop allt i en 10 liters plasthink. Lägg plastfolie över, stick små hål och låt hinken stå i rumstemperatur. Efter tre veckor bör brygden vara utjäst (kolla så att det slutat bubbla) men glöggen blir bara bättre av stå ett par tre veckor ytterligare. Till slut är det att bara att sila glöggen eller använda en hävert, filtrera genom kaffefilter och häll på väl rengjorda flaskor.

    Glöggen blir ännu godare om den får stå och mogna något år eller två! Jag gör min glögg i februari och den är kanongod att avnjutas i november.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast jag får säga Lena att ditt recept verkar enklare utomlands, så det blir nog till att prova det nästa år. VI jobbar fortfarande på vår glögg som vi satte 2010.

      Radera
  2. När jag bodde i Sverige gjrde jag egen glögg pa svagdricka. Absolut godast!
    Men nu far jag inte tag pa svagdricka längre...Bor i Spanien. Men vi har Svenska Kyrkan som gör en outstanding glögg, sa jag överlever!

    SvaraRadera