söndag 29 april 2012

När mamma och pappa inte vill leva tillsammans längre

Förra veckan fick jag ett SMS från en nära vän med en förvarning om dåliga nyheter. Med hög puls och hjärtat någonstans under hakan ringde jag henne, rädd för att någon var sjuk eller hade skadats. Efter en lång intensiv diskussion och flertalet frågor, stod det klart för mig att ingen var döende. Däremot skulle mina nära och underbara vänner skiljas. Beslutet var taget.

Mina vänner arbetar hårt på att skilja sig i samförstånd, så att livet ska bli så enkelt och bra som möjligt för deras gemensamma barn. Jag har sett många kanadensiska skilsmässor på nära håll det sista decenniet. Tyvärr har många av dessa förvandlat den gemensamma relationen till ett slagfält. Speciellt under den fas då man försöker dela upp tillgångarna. Orsaken är ofta den ekonomiska obalans som råder mellan män och kvinnor i Kanada, där mannen tjänar mest, och därför ofta tycker att han har rätt till mer. Lagen definierar kvinnan som den svagare varelse hon oftast rent statistiskt är. En relation som redan är stressad till max stressas ytterligare av debatt om värde av hus och möbler. Två människor som en gång älskade varandra förvandlas till bittra fiender, under diskussioner om pengar med små möjligheter att fungera tillsammans som vänner och föräldrar. Den typ av pragmatiska skilsmässor som finns i Sverige, där man ibland till och med umgås med sitt ex och hans eller hennes nya partner, är ovanliga på denna sidan Atlanten.


Jag är väl medveten att jag i mitt resonemang ovan kunde byta ut hon och henne med han och honom, eftersom den kanadensiska lagen naturligtvis inte skiljer på män och kvinnor. Men i realiteten möter jag få hemmapappor, medan det vimlar av oss hemmamammor. Vänskapliga skilsmässor tror jag oftast sker när det inte finns stora skillnader i tillgångar eller inkomst. I min närmiljö är det också vanligt med stora tillgångar. På ett sätt skulle man kunna tro att det är lättare att dela upp mycket än lite, men det verkar tyvärr vara helt tvärsom.

Samma dag som mina vänner meddelat att deras tioåriga äktenskap är över försöker jag förklara för Thor vad som har skett och vad begreppet skilsmässa innebär. I hans värld är de flesta föräldrar gifta och bor tillsammans. Bland hans klasskompisar finns bara ett barn med föräldrar som inte längre är tillsammans. Inledningsvis tycker jag det är enkelt att beskriva. Jag baserar mitt resonemang på en alldeles för enkel version av att Thors kompis mamma och pappa vill inte bo tillsammans längre, men att de fortfarande är vänner. Thor frågar då varför de inte kan bo tillsammans längre om de är vänner? Jag kontrar med en beskrivning av vad vuxen kärlek är eller vad det kan vara och vad som händer när det inte känns så längre. Till slut har jag krånglat in mig i ett så komplicerat resonemang om kärlek och förståelse att jag knappt förstår det själv. Med 6-åringens typiska korta koncentrationsförmåga börjar Thor prata om något annat, säkert lättad av att slippa undan mammas långa och svårbegripliga monolog.

Jag är också lättad. Det är svårt att förklara vad kärlek är, hur den börjar och hur den slutar. Om någon visste hade nog kärlek och passion sålts receptbelagda på apoteket.


Intressant att veta....
  • Statistics Canada anger att det är ca 38% risk att man skiljer sig innan man varit gift i 30 år.
  • Kanadensiska män är genomsnittligen 29 år när de gifter sig. Kanadensiska kvinnor är 26 år.
  • Om det finns gemensamma barn i äktenskapet är det 73% mindre risk att äktenskapet slutar i skilsmässa än om man inte har barn tillsammans.
  • Efter skilsmässan har bara ca 10% av föräldrar delad vårdnad med minst 40% tid hos båda föräldrarna. Endast 10% av barn med skilda föräldrar bor hos pappan. De flesta bor alltså mest hos mamma (80% av barn).
  • 43% av kvinnor får minskad inkomst inom två år av en skilsmässa, medan samma siffra är 15% för män.
  • Kanadensiska skilsmässor kan lagligen ha tre olika orsaker: 1) Separation i mer än ett år, 2) otrohet, eller 3) fysisk eller psykisk misshandel. En majoritet av skilsmässor (95%) ges för att paret har varit separerade i över ett år.
  • Skilsmässor är på nedgång i Kanada, något man tror beror på att paren är relativt äldre när de gifter sig.
  • En av fem skilsmässor blir långdragna och tar mer än ett år av lagliga förhandlingar att slutföra.
  • Det är dyrt att inte komma överens. En segdragen skilsmässa kan kosta upp till 700 000 SEK. 

4 kommentarer:

  1. Äkta Love Stell Caster Dr.Obodo. Spells för att locka kärlek, Sluta skilsmässa, Äktenskapsstavar, Ta bort förlorad kärlek, Pengar och rikedomar, Skyddsspel, Friskhet stavning .. Kontaktinfo
    (E-post: templeofanswer@hotmail.co.uk
    Ring, Viber och whatsapp +2348155425481)

    SvaraRadera
  2. Hej, säsongs hälsningar till alla mina vänner jag är här för att berätta lite om hur jag fick min hsnabd tillbaka med hjälp av en stor man som heter baba Amiso. Jag heter Alice Lucas, form, Alingsås, Sverige. Efter 12 års äktenskap har min man och jag varit i en gräl eller den andra tills han äntligen lämnade mig och flyttade till Kalifornien för att vara med en annan kvinna. Jag kände att mitt liv var över och mina barn trodde att de aldrig skulle se sin far igen. Jag försökte vara stark bara för barnen men jag kunde inte kontrollera smärtan som plågar mitt hjärta, mitt hjärta fylldes av sorg och smärta eftersom jag verkligen var kär i min man. Varje dag och natt tänker jag på honom och önskar alltid att han skulle komma tillbaka till mig, jag var verkligen upprörd och jag behövde hjälp, så jag sökte efter hjälp online och jag stötte på en webbplats som föreslog att Dr.Amiso kan hjälpa till att få tillbaka artiklar snabbt. Så jag kände att jag skulle prova honom. Jag kontaktade honom och han berättade för mig vad jag skulle göra och jag gjorde det då han gjorde en Love spell för mig. 48 timmar senare ringde min man verkligen till mig och sa till mig att han saknar mig och barnen så mycket, så fantastiskt !! Så det var så han kom tillbaka samma dag, med massor av kärlek och glädje, och han bad om ursäkt för sitt misstag och för den smärta han orsakade mig och barnen. Sedan den dagen var vårt äktenskap nu starkare än tidigare, allt tack vare Dr.Amiso. han är så kraftfull och jag bestämde mig för att dela min berättelse på internet att Dr.Amiso verklig och kraftfull stångskärare att jag alltid kommer att be för att leva länge för att hjälpa sina barn i en tid av problem, om du är här och du behöver din Ex tillbaka eller din man flyttade till en annan kvinna, vill känna igen i världen eller cancerfrågan, vill gifta sig med älskaren efter ditt val eller skilsmässor, hälso- eller äktenskapsproblem, jobbfrämjande och framgång, vad som helst, gör inte ge upp, inte mer gråta, kontakta denna kraftfulla stavning nu. Här är hans personliga e-postadress på: herbalisthome01@gmail.com

    SvaraRadera
  3. Jag är inte säker på att jag kunde ha gjort det utan dig. Jag skulle ha gett upp och trodde att eftersom min man såg någon annan och han sa att vi var klara. Efter att Dr.oduduwa lunsjat en magisk kärleks-spell, ringde min man mig på mobiltelefon för att be om ursäkt och han återvände hem.
    Tack så mycket till Oduduwa för att jag tog tillbaka min man hem efter 3 års separation. Vi är för alltid förälskade nu mer än någonsin tidigare, kärlek stavdelar fungerar riktigt snabbt inom 2 dagar all min kärleksförhållandekris var över.

    (Dr.oduduwaspellcaster@gmail.com)

    Detta är Dr.Oduduwas personliga kontaktadress, jag rekommenderar starkt att du kan kontakta honom för lösning på äktenskapsproblem som; om du vill avbryta skilsmässdomstolsförfaranden, Love-spell för att locka till ny kärlek, Stava för att föra tillbaka din ex pojkvän inom 48 timmar ... 100% möjligt Oduduwa Magic-Love spell ställde tillbaka min man hemma inom 2 dagar efter att stava lunchaktivering .

    SvaraRadera
  4. Vilket stort vittnesbörd, jag är Torpey Clare och har varit gift, var nöjd med mitt äktenskap, inte förrän när min make började lyssna på skvaller om att jag inte var trogen mot våra äktenskapliga löften, jag försökte få honom att förstå att de var lögner, men han förlorade kärleken, förtroendet och förtroendet för oss. Så vi blev gnagande par och fyllde sedan för skilsmässa, senare blev vi separerade. år efter vår skilsmässa försökte jag leva ett normalt liv men jag kunde inte, så jag började en strävan efter att få tillbaka min man, då hänvisades jag till, BaBa ogbogo en stor och mycket andlig man som kastade en kärleksförtrollning på mig och fick min EX tillbaka till mig inom 48 timmar. med glädjen och lyckan i mig, släpper jag hans kontakt här för dem som har problem med äktenskap och äktenskap. greatbabaogbogotemple@gmail.com. Ta kontakt med honom, han är verkligen en stor och mäktig man. Hjälper också med att följa frågor ...
    (1) Stop Divorce (2) End Barrenness (3) Behöver andlig hjälp (4) Alla typer av stavning

    SvaraRadera