torsdag 4 april 2013

Wajiha, en modern Askunge

Igår såg jag första avsnittet av dokusåpan "Svenska till varje pris". Åtta invandrare följs under lika många veckor medan de tar C- och D-kursen av Svenska för invandrare (SFI). Sista programmet deltar de i ett standardiserat test som de potentiellt kan misslyckas med.

Det tog bara fem minuter innan jag satt med tårar i ögonen. Jozefina Persson som är SFI-lärare, skolledare och platschef från Borås förklarade vad fint hon tyckte det var med brytning. Precis som med dialekter kan en brytning antyda om man kommer från Luleå, Stockholm eller Balkan. Vad fint sagt! Jag brukar säga att mina barn har Vancouverdialekt. Ordet brytning associerar jag med något mindre lyckat eller kanske till och med fult. Varför måste det vara så? Jozefinas positiva vinkel berörde mig djupt.

Som i alla dokusåpor får man en favorit. Min är Wahija. I Sverige sedan mindre än tre år. Analfabet vid ankomsten; hon visste inte ens hur man höll i en penna. Skolgång var inte möjlig i Afghanistan, och istället arbetade hon som barnflicka sedan hon var 12 år. Vistelsen i Sverige, SFI och medföljande  familjemedlemmar har gjort att hon idag inte bara kan läsa och skriva, hon kan även prata en väl fungerande svenska. Ödmjuk, kunskapstörstig och tacksam över möjligheten för att gå i skolan. Jag skäms nästan över hur för givet jag alltid har tagit min skolgång när jag ser henne.

Wahijas historia är en modern version av Askungen. Prinsen är ersatt av SFI, och kärlek av kunskap. Kan det blir bättre?

Jag ser redan fram mot nästa veckas program. Men var det någon mer än jag som blev otroligt förvirrad av programmets upplägg, där Wahija ena stunden pratade sitt hemspråk med slöja på och andra sekunden svenska med håret utslaget och smink i ansiktet? I början förstod jag inte ens att det var samma person.


5 kommentarer:

  1. Var/hur kollar du på detta? Finns det på nätet?

    Silva

    SvaraRadera
  2. Ignorera min puckofråga, jag ser nu att det var klickbar länk!

    /S

    SvaraRadera
  3. Jag kan bara hålla med om allt du skrev här! Jag satt med tårar i ögonen under hela avsnittet. Jag gillar verkligen hur du beskriver Wahija som en modern askungesaga "Wahijas historia är en modern version av Askungen. Prinsen är ersatt av SFI, och kärlek av kunskap." Väldigt bra uttryckt!
    Jag ser alltid fram emot att få läsa din blogg :)
    Monika Stahler

    SvaraRadera
  4. Nu har jag kollat på första avsnittet. Jättebra program, ska följas! Tack för tipset.

    Silva

    SvaraRadera
  5. Nu har jag sett andra avsnittet och har ingen favorit, däremot stör jag mig på den kvinnliga läraren! Tycker hon är irriterande, ggrrr. Kanske pga det som hon gnällde om vad gäller Daniela? (Att de låter "hårda" på sitt eget språk, och inte riktigt får bort det när de pratar svenska) I vilket fall, spännande program, men något missvisande eftersom de i inledningen säger att de ska lära sig svenska på 8 veckor. De kan ju redan lite svenska....
    /S.

    SvaraRadera