fredag 5 april 2013

Bästaste bantningtipset från näringsfysiologen

En portion räcker, även om det är gott!
Finns det någon mer än jag som är trött på alla olika dieter? Jag avskyr när mat slutar vara mat och blir till diet eller kost. Varför? Jo, för att jag tycker det är en förolämpning mot matglädje, matkultur och hälsa. Den ena dieten märkligare än den andra, med LCHF som herren på täppan.

Det finns bara en sanning om viktminskning. Energin som konsumeras i form av mat och dryck måste vara mindre än det som förbränns. Helt sant faktiskt och ganska enkelt att förstå. Visst man kan säkert lura insulinsvar om man skippar kolhydrater och baserar sin kost på ägg, kött, mejeriprodukter etc. Men hur kan man försvara att övervägande leva på livsmedel som tär enormt på jordens resurser? För att inte tala om hur negativt njurarna påverkas. Njursvikt ökar årligen, speciellt bland överviktiga. vem äter denna idiotiska LCHF kost? Jo, överviktiga. Say no more. Som vanligt letar människan efter the magic bullet.

Bästa tipset för att gå ner i vikt: ät mindre energi än vad du gör nu!
Det finns några saker som jag tycker är viktiga att tänka på om man ska gå ner i vikt. Du måste gilla och trivas med det du äter och kunna tänka dig leva på sådan mat länge. Det är också enklare om du inte behöver laga annan mat än den som familjen äter. Ställ dig själv följande frågor baserat på din nuvarande kost:

  1. Äter jag nyttigt? 
  2. Äter jag varierat?
  3. Småäter jag mellan mål (inklusive den där extra ostskivan som du drar av när du brer din macka) 
  4. Tar jag om vid middagen?

Ok, så vi börjar där. Här kommer en utmaning till er som vill gå ner en del innan sommaren: börja med att undvika småätande, byt ut smörgås/fikabrödet mot en frukt/råa grönsaker och ta en normal portion till middagen.

Rapportera tillbaka om två veckor, till mig eller för dig själv. Hur gick det?  Eftersom jag ställde mig på vågen igår och insåg att jag gått upp ca 4 kg det sista året kommer jag själv att återkomma med hur det går.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar