söndag 13 januari 2013

Läser pojkar mindre än flickor?

Foto: Blivande bokmal?
Läser pojkar mindre än flickor? Frågan intresserar mig som har två söner, som jag vill fostra till att läsa böcker. Jag vill att de ska kunna njuta av litteratur lika mycket som jag gör, oavsett om den anses god eller dålig. Speciellt i denna täta iPhone-Nintendo värld, där koncentrationstiden verkar har minskat till minsta minimala, och barn mest verkar bli stressade och fantasilösa av all ny teknologi. I alla fall i de fall där de slukas av den med hull och hår. Läsande är en typ av avslappning. Mer så än datorspel eller TV någonsin kan bli.

Hur skiljer sig läsandet efter kön mellan olika länder? Enligt studien "Literacy Skills for the World of Tomorrow (baserat på PISA 2000) läser 15-åriga pojkar mindre väl än flickor, eftersom de läser under mindre tid per vecka. Finland toppade som vanligt listan. Där uppmuntras barn att läsa tidningen och böcker, vilket speglas i resultaten. Däremot var det stora skillnader mellan flickor och pojkar; flickorna fick 50 poäng mer än pojkarna på läsförståelsen. Genomsnittet för hela studien visade att flickorna fick 32 poäng mer än pojkarna, vilket ungefär motsvarade en halv nivå på den 5-delade skala som fanns. Faktiskt fanns det inte ett land där pojkarna läste mer och/eller bättre. I hela materialet uppgav 56% av 15-åriga killar att de bara läste för att samla information, jämfört med 33% av flickorna.

Skrämmande, tycker jag. Det är alltså mindre än hälften av pojkar som läser för nöje i de 43 OECD-länder som studerades år 2000. PISA-resultaten från 2009 visar att könsskillnaderna; pojkar får 39 poäng mindre än flickor på läsförståelsen. Sverige har större könsskillnader än genomsnittet, medan Kanada har mindre. Inte heller i PISA 2009 finns ett enda land där pojkar läser mer än flickor.

Vad tror man detta beror på? I den brittiska kartläggningen "Boys Reading Commision 2012" identifierar man följande faktorer som hämmar pojkars läsande:
  • Bokläsning anses inte som coolt av kompisar,
  • Pojkars intressen täcks inte av läroböcker i skolan,
  • Det är brist på manliga förebilder i omgivningen,
  • Lärarkåren, som till största del är kvinnlig, påverkar pojkars uppfattning om läsande samt deras läsbeteende (jag antar på ett negativ sätt även om man inte skriver ut detta),
  • Flickor klarar av att delta i prov bättre än pojkar,
  • Pojkar har en mer aktiv inlärningsstil än flickor som inte passar in i läsförståelse.
Glädjande var dock att det finns strategier som fungerar i skolor. Ett antal skolor i Storbrittanien angav till och med att de inte hade några könsskillnader. Lektioner i hur man väljer bok, avgränsad tyst skoltid där man måste läsa, pappa & son-projekt som fokuserar på läsning samt besök av manliga författare identifierades som initiativ som hjälpte. I Vancouver visar hockeystjärnor som Daniel Sedin hur viktigt han tycker att det är att läsa, vilket borde vara en lyckad strategi för att få pojkar att tycka att det är coolt att läsa.

Elever i British Columbia gör bra ifrån sig på tester i läsförståelse, trots att BC är en av de regioner i Kanada som spenderar minst på skolan. Elever i engelsktalande skolor är bäst på läsförståelse; French-immersionelever får mindre poäng i testerna som utförs på engelska. 

Lite oroande för mig som så gärna vill att killarnas läsförståelse ska vara på topp. Men om man har två förstaspråk och ett andraspråk kanske det inte är realistiskt att vara på topp i alla tre? En fråga som jag får försöka besvara i framtida bloggar. Om inte Du vet?