tisdag 27 mars 2012

Rimlexikon

Det finns få företeelser som jag och min man hellre fotar än när våra barn sover. Jag älskar att vara med dem, men erkänner skamlöst att jag njuter mest när de precis somnat. Jag ligger kvar en stund, tätt intill dem, och njuter av deras närhet men även tanken på att kvällen med lite egen tid hägrar.


Idag hittade jag ett svenskt rimlexikon. Jättekul! Inspirerad av bilderna ovan och med hjälp av det skrev jag en liten dikt om barnen. Busenkelt, men kanske fusk?


 
Barnagull

Mina söner, barna-gull,
sover nu, med dagen full.

En liten hand, mot min kind.
Hjärtat sväller, min kärlek blind.
Fyra ben, bland med mina två,
täcketrassel, det mjuka blå.
Fulländning, i mitt hus.
Trots alla dagar med mycket bus.

Mitt livs mening på små ben.
Hur kan vi dela en enda gen?
En kopp thé mig nu lockar,
efter städning av era sockar.

En del av mig förblir i sängen,
jag vägrar klippa navelsträngen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar