tisdag 29 november 2011

Tankar om Kanada

Nu börjar jag blogga om Kanada och hur detta härliga, motsägelsefulla land skiljer sig från Sverige. Naturligtvis utifrån mitt eget perspektiv som boende i Vancouver, mamma, egenföretagare och aktiv svensk. Vad jag menar med det sista är ett starkt engagemang i Swedish Women's Educational Association, vars lokalavdelning har varit en hjärtefråga för mig de sista tio åren.

Kanada är ett vackert land. Så vackert att det gör ont i ögonen faktiskt. Dessutom man slår sig snabbt för bröstet och säger att det nästan är som Sverige i modellen. Och visst har vi mammaledighet, socialbidrag, ngt som liknar A-kassa, fri sjukvård för den som behöver etc. Värderingarna är dock helt nordamerikanska, vilket ställer till det för de som menar att samhällsklimatet är som det svenska. För inte ömmar man för miljön och jämställdhet på samma sätt som i Sverige.

Innehållet i denna blogg är baserat på personliga åsikter. Jag ska försöka hålla mig till ämnen som ligger mig nära om hjärtat och jag känner till väl; svenskheten, att vara utlandssvensk, flerspråkighet och hur det är att vara en modern svensk kvinna i ett land som ligger ca 40 år efter Sverige i vissa aspekter. Korta, förhoppningvis dagliga bloggar utlovas. Säkert baserat en hel del på mitt privat- och arbetsliv, vilket spenderas som del i min mans företag (en klinik för kirurgi) där jag sköter den ekonomiska biten. Och med många tankar om hur man fostrar två småkillar på ett vettigt sätt i den märkliga verklighet som kallas för Nordamerika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar